LOGOWANIE
Twój login: Twoje hasło:
TOWARY W/G HS*
*)
UE Wspólna Taryfa Celna 2019
EU Common Customs Tariff 2019
UE Tarif Douanier Commun 2019
EU Gemeinsamen Zolltarif 2019
Strona główna » Aktualności » Misja - Afryka. Eksporterzy szukają nowych rynków

Misja - Afryka. Eksporterzy szukają nowych rynków

2014-03-30 18:19:13 Autor: Beata Michalik 27 marz 2014 22:30 (aktualizacja: 28 marz 2014 08:45) Czy Tunezja i inne kraje afrykańskie mogą być celem ekspansji polskich eksporterów mebli? Wiele wskazuje na to, że tak. Kontakty biznesowe między polskimi przedsiębiorcami a kontrahentami tunezyjskimi ułatwi porozumienie podpisane w marcu przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Na początku marca w Tunezji odbyło się spotkanie poświęcone potencjałowi gospodarczemu Polski Wschodniej. Podczas wydarzenia wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja, w obecności tunezyjskiego ministra ds. przemysłu, energetyki i górnictwa Kamela Bennaceur, podpisała porozumienie o współpracy z tunezyjskim odpowiednikiem PAIiIZ – FIPA (Foreign Investment Promotion Agency). Celem podpisanego Memorandum of Understanding jest wymiana doświadczeń gospodarczych pomiędzy oboma krajami, zwiększenie wymiany handlowej oraz zacieśnianie relacji gospodarczych. Poszukiwanie nowych rynków zbytu to cel i misja wielu polskich przedsiębiorstw opierających swoja działalność przede wszystkim na eksporcie, w tym również firm meblowych. Pomoc Rządu i instytucji rządowych takich jak PAIiIZ mogą tu wiele pomóc, zwłaszcza że kontakty z afrykańskimi kontrahentami nie należą do najłatwiejszych. Główne kierunki eksportu są aktualnie realizowane w ramach rządowych programów „Go Africa” i „Go China”, z czego ten pierwszy szczególnie aktywnie. PAIiIZ planuje też kolejne misje gospodarcze polskich przedsiębiorców – tym razem do Kenii, Tanzanii, Senegalu, Angoli i Mozambiku. Kraje afrykańskie mają olbrzymi potencjał zarówno dla polskich eksporterów, jak i dla firm, które będą chciały w przyszłości na tych trudnych rynkach zainwestować. Mamy szanse na pogłębioną współpracę z Afryką i polskie firmy już zaczynają ją wykorzystywać – nie tylko potężni gracze na rynku, lecz także małe i średnie przedsiębiorstwa – mówi Monika Piątkowska, wiceprezes PAIiIZ. W misji wyjazdowej do Tunezji wzięli udział nie tylko przedstawiciele PAIiIZ, ale również przedsiębiorcy, reprezentujący kilka sektorów, w tym: meblowy, spożywczy oraz maszyn rolniczych. Branżę meblową reprezentowały dwie firmy. Jedna z nich - Vbch Design – zajmuje się przede wszystkim produkcją asortymentu dla sieci IKEA, ale produkuje również meble dla innych odbiorców, które kierowane są między innymi do Szwajcarii, Niemiec, Estonii i na Litwę. Firma jest zainteresowana zarówno rozwojem asortymentu, jak i rozszerzeniem rynków zbytu. Drugie przedsiębiorstwo to Dolux-M, produkujące meble skrzyniowe z płyt drewnopochodnych, a także meble ogrodowe. Ekspansją na rynki pozaeuropejskie są zainteresowane również duże fabryki mebli – w tym takie, które już mają pewne doświadczenia w sprzedaży swoich produktów na kontynencie afrykańskim. Afryka według wielu analiz ma szanse stać się bardzo ważnym z gospodarczego punktu widzenia regionem świata, kolejnym fenomenem wzrostów po tzw. tygrysach azjatyckich. - mówi Konrad Chmiel, eksport manager firmy Komandor. - Warto mieć w tej chwili punkt zaczepienia na tym kontynencie, który z pewnością zaprocentuje w przyszłości, jeśli tylko prognozy o wzrostach i spodziewanym boomie gospodarczym państw tam położonych się sprawdzą. Rosnące znaczenie rynku afrykańskiego zauważa też firma FM Bravo – producent mebli skrzyniowych. Rozwój tych krajów opiera się głównie na bazie ich zasobów naturalnych – gazu, złota, diamentów... Skutkuje to szybkim podniesieniem stopy życiowej i wzorstem popytu na różnorakie dobra. Konsumenci najbardziej zamożni – a rozwarstwienie w Afryce jest ogromne – chętnie kupują więc dobra luksusowe będące wyznacznikiem ich statusu materialnego (meble europejskie za takie są tam uznawane), zaś klasa średnia – ekonomiczne. – mówi Andrzej Willmann, dyrektor handlowy FM Bravo. Rok 2014 i lata następne – zgodnie z prognozami B+R Studio – mają stać pod znakiem eksportu – w przypadku branży meblowej wartość eksportu polskich mebli ma wynieść ponad 7 mld euro (w porównaniu do 6,9 mld euro w 2013). Jak informuje PAIiIZ, polski eksport (wszystkie branże) ma rosnąć w tempie nawet 10 proc. rocznie.