Go Global Go Turcja
10.03.2015
Polskie firmy coraz odważniej wychodzą za granicę. Wobec aktualnej sytuacji geopolitycznej wiele z nich musi myśleć o zdefiniowaniu nowych kierunków eksportowych. Alternatywą jest Turcja, której społeczeństwo bogaci się z roku na rok, a gospodarka szybko rośnie. To wnioski płynące z debaty „Go Global Go Turcja” z udziałem wiceprezes PAIiIZ Moniki Piątkowskiej. Spotkanie, zorganizowane przez dziennik Rzeczpospolita, odbyło się 10 marca w Warszawie.
Turcja może stać się bardzo perspektywicznym miejscem dla inwestycji oraz sprzedaży dóbr i usług. Gospodarka rośnie w tempie, którego mogą pozazdrościć państwa Unii Europejskiej, radykalnie zmniejszono wielkość deficytu budżetowego, zredukowano dług publiczny, a agencje ratingowe podnoszą wiarygodność państwowych obligacji.
Uczestnicy panelu „Gospodarka. Turcja 2020 - dlaczego warto tam być” rozmawiali na temat szans, jakie stoją przed polskimi przedsiębiorcami planującymi współpracę gospodarczą z Turcją, o tym jak robić biznes nad Bosforem oraz jak odnaleźć się na tym dynamicznie rozwijającym się rynku.
![]() Uczestnicy debaty Go Global Go Turcja |
- Turcja to duży rynek, a przede wszystkim bliski, w odległości zaledwie dwóch godzin lotu z Polski - podkreśliła wiceminister sprawa zagranicznych Katarzyna Kacperczyk. - Nie tylko bliski geograficznie, ale też kulturowo – dodała wiceprezes PAIiIZ Monika Piątkowska. - Silne więzi łączą nas już od 600 lat. Te sześć wieków wspólnych relacji dyplomatycznych ma ogromne znaczenie w biznesie - zauważyła wiceprezes.
Struktura demograficzna Turcji jest unikalna w skali Europy – Jedna czwarta obywateli nie przekroczyła piętnastego roku życia, a połowa nie ukończyła trzydziestu lat. - Do wielu atutów inwestycyjnych Turcji należy młoda i wykwalifikowana kadra, duży rynek wewnętrzny, realizacja wielkich projektów energetycznych oraz bogata oferta zachęt inwestycyjnych - wymienił radca handlowy Ambasady Turcji w Warszawie, Koray Akgüloğlu.
Wiceprezes Monika Piątkowska przedstawiła potencjalne obszary dwustronnej współpracy biznesowej, m.in. sektor budowlany, chemiczny, kosmetyczny, maszynowy oraz nowoczesnych usług dla biznesu. - Dla polskich firm pierwszym krokiem we współpracy z Turcją jest eksport. Naturalnym krokiem numer dwa mogą być inwestycje - powiedziała wiceprezes. (PAIiIZ)