Polskie kosmetyki wysyłane są do ponad 130 krajów świata, a według wstępnych szacunków, wartość polskiego rynku kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji i higieny ciała w 2014 powinna przekroczyć 3,4 mld euro - szacuje Ministerstwo Gospodarki.
Polskie kosmetyki trafiają zarówno do krajów Europy Środkowo-Wschodniej (40% eksportu), jak i na wiodące rynki kosmetyczne Starego Kontynentu. Największymi indywidualnymi odbiorcami wyprodukowanych w Polsce kosmetyków są Rosja (15,3%), Wielka Brytania (12,1%) i Niemcy (11,9%).
Liderami polskiego rynku, którzy osiągają największe dochody ze sprzedaży, są korporacje międzynarodowe. Natomiast polskie firmy kosmetyczne, prowadzone głównie przez osoby fizyczne oraz niewielkie firmy, zaspokajają lokalne potrzeby i wypełniają nisze rynkowe. Coraz ważniejszą rolę odgrywają również polskie przedsiębiorstwa średniej wielkości, do których należą m.in. marki: Bell, Bielenda, DAX Cosmetics, Inglot, Dr Irena Eris, Oceanic oraz Ziaja.
Lokalni producenci zbudowali w Polsce unikalną pozycję rynkową. Skuteczna konkurencja z międzynarodowymi koncernami jest możliwa dzięki wysokiej jakości polskich produktów, konkurencyjnej cenie i systematycznie rosnącemu zaufaniu klientów do rodzimych marek.
![]() © Sonne Fleckl - Fotolia.com |
Sektor kosmetyczny coraz więcej inwestuje w działalność badawczo-rozwojową, która skoncentrowana jest w obszarach badania preferencji konsumenckich oraz poprawy właściwości i jakości oferowanych produktów. Istotną rolę odgrywają także opakowania, które powinny nadawać się do recyklingu i być przyjazne dla środowiska. (MG)