LOGOWANIE
Twój login: Twoje hasło:
TOWARY W/G HS*
*)
UE Wspólna Taryfa Celna 2019
EU Common Customs Tariff 2019
UE Tarif Douanier Commun 2019
EU Gemeinsamen Zolltarif 2019
Strona główna » Aktualności » PAIH na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju - USA szansą dla rozwoju polskiego biznesu

PAIH na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju - USA szansą dla rozwoju polskiego biznesu

2019-10-03 06:59:25

PAIH na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju

Wiceprezes PAIH Krzysztof Senger wziął udział w dyskusji zorganizowanej przez Amerykańską Izbę Handlową w Polsce (AmCham) pod tytułem USA szansą dla rozwoju polskiego biznesu. Sergio Domingues, który reprezentuje stan Georgia zapewnił, że stan jest otwarty na binzes o każdej wielkości i reprezentujący każdą branże. Zwrócił jednocześnie uwagę, że w Georgii działa juz kilka polskich firm. Domingues zaznaczył też, że każda firma, ktora planuje ekspansję do USA powinna być odpowiednio przygotowana - "Ważne, żeby zrobiła dobre rozeznanie i wiedziała co na tym rynku chce zaoferować" - mówił. Dodał, że każdy stan oferuje dla zagranicznych inwestorów system zachęt, o które najpierw trzeba starać się na szczeblu władz stanowych, następnie lokalnych. Z kolei Krzysztof Senger przypomniał, że PAIH dysponuje aż sześcioma biurami handlowymi w Stanach, które wspierają polskich przedsiębiorców w ich działaniach eksportowych i inwestycyjnych. Podkreślił, że w kontekście wejścia na ten blisko 320 mln rynek ważne jest wybranie odpowiedniej niszy - w kontekście geograficznym i sektorowym i nie traktować USA jako całości. "Odbyliśmy z polskim biznesem bardzo wiele misji gospodarczych do Karoliny Północnej czy do Austin w Teksasie. Najbardziej zainteresowane ekspansją do Stanów Zjednoczonych są firmy z sektora IT, szczególnie fintech-y" - powiedział. Tomasz Kierul, właściciel firmy Prezes Zarządu InventionMed SA, zauważył, że jednym z największych wyzwań w relacjach biznesowych Polaków i Amerykanów są różnice kulturowe, a z drugiej strony istotne jest budowanie sieci kontaktów. Krzysztof Senger podkreślił, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu ma ponad dwudziestoletnie doświdczenie we współpracy z zagranicznymi inwestorami, co pomaga jej przy asystowaniu polskim MŚP w ekspansji zagranicznej.

Globalne przedsiębiorstwa, z którymi nawiązaliśmy relacje przy obsłudze projektów inwestycyjnych, traktujemy jako platformę wsparcia dla polskiego biznesu za granicą, również w Stanach" - wskazał Krzysztof Senger.

Krzysztof Senger uczestniczył również w debacie CPK jako strategiczny projekt infrastrukturalny w Europie Środkowo-Wschodniej i szansa na intensyfikację relacji polsko-amerykańskich. Współdyskuntantami wiceszefa PAIH byli: Jolanta Jaworska, dyrektor ds. publicznych i regulacyjnych IBM oraz wiceprezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, John Armstrong, radca ds. ekonomicznych w ambasadzie USA, gen. Ben Hodges, były dowódca US Army w Europie. "Jeśli spojrzymy na strukturę inwestycji zagranicznych w Polsce, to w 80 proc. towary i usługi trafiają na eksport, więc struktura komunikacyjna jest jedną z krytycznych zmiennych, które decydują o wyborze Polski jako lokalizacji centrum sprzedającego usługi czy fabryki. Gdy powstanie CPK, to będzie elementem przewagi konkurencyjnej w regionie"— mówił Krzysztof Senger. Przypomniał także, że Polska jest dla zagranicznego biznesu dobrym miejscem dla przemysłu motoryzacyjnego i spożywczego, ale dotąd nie mieliśmy poważnych inwestycji infrastrukturalnych, w które mogłyby się zaangażować zagraniczne firmy. "Inwestorzy zarówno amerykańscy, jak i azjatyccy są zainteresowani tego typu aktywami. Tak wynika z naszych rozmów" — podkreślił.

***

Konkurencyjna gospodarka kluczem do sukcesu na globalnym rynku była tematem panelu, w którym uczestniczył wiceprezes PAIH Grzegorz Słomkowski. Jeden z zagranicznych dyskutantów, prezes banku Russian Financial Corporation Andrey Nechaev podkreślił, że dla konkurencyjności kraju, ważne, by gospodarka była otwarta. Z drugiej strony, jak przekonywał, w każdym kraju rozwijającym się ochrona produkcji własnej i rynku pracy jest nie lada wyzwaniem. "Nie zawsze wysoka konkurencyjność idzie w parze z rozwojem społecznym i poczuciem szczęścia obywateli" - zwrócił również uwagę. Pedro de Lima z Europejskiego Banku Rozwoju powiedział, że badania EIB dowodzą, że aż 77% europejskich firm uważa, że największym wyzwaniem, w kontekście utrzymania wysokiej konkurencyjności jest luka kompetencyjna na rynku pracy. Zauważył, że dostęp do pozyskania nowych umiejętności musi być powszechny, a "wykształcenie miało pokrycie w zapotrzebowaniu zglaszanym przez biznes". Reprezentujący Bank Światowy Thomas Lubeck podkreślił, że filarami konurencyjności danej gospodarki jest zdrowy i inkluzywny sektor finansowy oraz sprzyjające biznesowi środowisko. Ponadto, jego zdaniem, kraje rozwijające muszą "wyjść ze strefy komfortu", jeśli chcą wypracować odpowiedni poziom konkurencyjności. Antal Nikoletti z Inicjatywy Środkowoeuropejskej wskazał natomiast, że konkurencyjność to kwestia przedsiębiorczości, kultury, historii danego kraju. "Dialog między biznesem, a środowiskiem około biznesowym i rządowym jest kluczowy" - mówił dyskutant. Wiceszef PAIH Grzegorz Słomkowski powiedział, że to czy gospodarka jest konkurencyjna, zależy w jakim obszarze ma przewagi.

Jesteśmy bardzo dobrym miejscem do inwestowania, rok do roku inwestycje nad Wisłą wzrosły o 38%. Zbliżamy się jednak do momentu, kiedy będą bardzo potrzebne innowacje i inwestycje o dużej wartości dodanej. PAIH stara się przyciągać właśnie takich inwestorów do Polski. Należy jednak pamiętać, że czym bliżej jesteśmy czempionów, tym trudniej tę drogę pokonać - zauważył Grzegorz Słomkowski.

Wiceprezes Agencji zaznczył rownież, że Polska jest liderem sektora elektromobilności, a jej mocnymi stronami są również przesysł elektromaszynowy, spożywczy i kosmetyczny - "Dzięki bardzo dobremu wykształceniu Polaków tworzymy innowacyjne rozwiązania na skalę globalną" - skonkludował Grzegorz Słomkowski.

źródło:  PAIH
 

Galeria zdjęć: